Zo werken wij!

Om in onderwijsbehoeften van alle kinderen te kunnen voorzien, werken we in de lessen van de vier kernvakken met niveaugroepen, waarop de instructie, hulp en oefenstof zijn aangepast. We werken ook steeds vaker groepsdoorbroken, om zo nóg beter op de onderwijsbehoeften van elk kind te kunnen aansluiten. Op basis van de methodegebonden toetsen en de CITO-toetsen wordt er een analyse gemaakt, waarmee het plan van de groep, en dus van elk kind, wordt opgesteld. We kijken vanzelfsprekend naar de resultaten van de toetsen, maar wat het kind op dat moment nodig heeft op bv. sociaal-emotioneel gebied is voor ons op de Tarcisius even belangrijk! 

 

Differentiatie en (meer)begaafdheid

Waar het ene kind behoefte heeft aan meer instructie, is een ander juist gebaat bij meer verdieping of uitdaging. Dit verschilt per kind en per ontwikkelgebied. In ons dagelijks handelen houden we hier goed rekening mee.

Afhankelijk van de ontwikkelingsmogelijkheden van een leerling wordt in overleg met de leerkracht en intern begeleider regelmatig gekozen voor een passend programma dat uitdaging biedt. Door leerstof vaker te herhalen, te compacten, verlengde instructies, extra uitdaging, verdieping en diepere denkvragen te gebruiken, spreken we iedere leerling aan op het bij hem of haar passende niveau.

Voor kinderen waarvan de verwachting bestaat dat zij in groep 8 op één van de vier kernvakken niet het eindniveau van groep 6 zullen behalen, wordt vanaf groep 6 een ‘ontwikkelperspectief eigen leerlijn’ opgesteld. Hiermee wordt heel specifiek de onderwijsbehoefte van het kind in kaart gebracht.

Ook voor kinderen die bovengemiddeld presteren, zijn er speciale programma’s op school. Juf Mai (intern begeleider) en meester Marc zijn hierin gespecialiseerd. De intern begeleider begeleidt de leerkracht hierbij indien nodig.

 

Zorgstructuur – Intern begeleiders

De zorgstructuur op de Tarcisius is gebaseerd op de overtuiging dat we het onderwijs op onze school zo goed mogelijk willen aanpassen op de individuele behoeften, mogelijkheden en beperkingen van ieder kind. Om dit onderwijs zo goed mogelijk te verzorgen, hebben wij op school naast de groepsleerkrachten ook drie intern begeleiders. Dit zijn Anneke Willemsen (peuters en groepen 1/2), Mai Beker (groepen 3 t/m 5) en Liselotte Mani (groepen 6 t/m 8). 

Onze intern begeleiders (IB) volgen met directie de vorderingen en resultaten van het onderwijs op school- groeps- en leerlingniveau. Zij zijn verantwoordelijk voor de leerlingenzorg op onze school. Samen met de leerkrachten monitoren zij de kinderen en de groepen op de gebieden van de sociaal-emotionele ontwikkeling, de didactische ontwikkeling en de motorische ontwikkeling. Tevens zijn zij op de hoogte van de groeps- en individuele plannen. De hulp, zoals beschreven in het groepsplan, wordt door de groepsleerkracht in de klas gegeven. Dit gebeurt veelal aan de instructietafel. Deze plannen worden meerdere malen in het jaar geëvalueerd en bijgesteld. 

De samenwerking met ouders is hierin van grote waarde. Wanneer er vragen of zorgen zijn, zal de intern begeleider altijd meekijken en samen met de ouders, de leerkracht en waar mogelijk de leerling zoeken naar de juiste aanpak en het juiste aanbod.

Partners

Wanneer een vraag of een zorg meer vraagt dan wij als school kunnen bieden, schakelen we graag de hulp van onze externe partners in. Dit gebeurt altijd samen met de ouders. Wij werken o.a. samen met PPO Rotterdam (Primair Passend Onderwijs Rotterdam), (Voor)Schoolmaatschappelijk Werk, Playing for Succes Rotterdam Excelsior en verschillende gespecialiseerde aanbieders.