Tarcisius School - Katholiek Basisonderwijs & Peuterspeelzaal Tarsientje

Zelf doen

Zelf doen!!

Als school ondersteunen en begeleiden wij kinderen tot zelfredzaamheid. Kinderen willen graag laten zien wat zij zoal ZELF kunnen. kinderen zijn trots op wat zij zelfstandig kunnen. Om ook de zelfstandigheid thuis te bevorderen hebben wij voor u een artikel dat gaat over het 'zelf willen doen' van kinderen. Geef uw kind(eren) de ruimte om ze trots te laten zijn op wat ze leren en uiteindelijk kunnen.

 4+
Een goed begin is het halve werk! Vierplussers vinden het vooral léuk dingen 'zelluf te doen'. Dat geeft ze het gevoel dat ze al veel kunnen. Geef je kind korte, duidelijke taken: 'Even je speelgoed opruimen.'

Je kleuter kan al:
* Jas aandoen, rits dichtmaken, schoenen aantrekken en veters strikken
* Speelgoed op vaste plaatsen opruimen
* Zonder luier slapen
* Helpen met tafeldekken en afruimen
* Mee boodschappen doen of een wandeling maken zonder buggy
* Zelf tanden poetsen (maar als ouder poets je nog een paar jaar na)
* Zelf naar de wc gaan en billen afvegen
* Schooltas bij thuiskomst op een vaste plek zetten
* Bedankt voor het spelen' zeggen
* In de keuken helpen (pizza's versieren, gehaktballetjes draaien)

6+
'Kun jij dat nog niet? Ha, ik kan dat al lang!' Kinderen in deze leeftijd vergelijken zichzelf steeds meer met anderen. Dat zorgt voor onzekerheid. Geef je kind een steuntje in de rug. Zelfstandig taken uitvoeren helpt daarbij: Kijk, dat kun je allemaal al zelf. Knap hoor!'

Taken die je kind nu kan uitvoeren:
* Eigen brood smeren
* Slaapkamer enigszins netjes houden
* Kort alleen thuis zijn
* Schooltas zelf uitpakken, lunchtrommel en drinkbeker op aanrecht of in vaatwasmachine zetten
* Tafeldekken
* Meehelpen het huisdier verzorgen (hond uitlaten, kat eten geven)
* Telefoon opnemen en een bericht doorgeven als je niet thuis bent
* Zelf drinken of fruit pakken
* Eigen schone kleding uitzoeken…
* …en de vuile was in de wasmand stoppen

8+
Achtplussers hebben wat meer zelfvertrouwen. Ze weten dat vaardigheden niet vastliggen, maar dat je daaraan kunt werken. Oefenen dus, voor een goed resultaat. En een beetje sturen: als ze hun lunch zelf klaarmaken, leg dan ook het gezonde spul voor het grijpen.

* Kinderen van deze leeftijd kunnen:
* Zwemspullen uithangen en gymkleren in de was doen
* Zelf denken aan het meenemen van gym- en zwemspullen
* Hun eigen tanden poetsen
* Onder toezicht een eenvoudige maaltijd klaarmaken, zelfstandig een eitje bakken
* Op tijd naar school gaan - en dus zelf de klok in de gaten houden
* Het huisdier zelfstandig verzorgen (konijnenhok schoonmaken, denken aan het kopen van konijnenvoer)
* Hun (gezonde!) lunch voor het overblijven klaarmaken en meenemen
* Omgaan met zakgeld: sparen, plannen voor aanschaf van cadeautjes
* De vaatwasser uitruimen of afdrogen
* Zelfstandig naar een winkel om iets te kopen en het wisselgeld in de gaten te houden

10+
Het grote zelfstandig worden begint. Kinderen willen eigen verantwoordelijkheid, maar stellen zich ook kritischer op naar regels en volwassenen. Wil je een huishoudelijke bijdrage, vraag dat dan met tact. Muziekje erbij (en eventueel een kleine beloning) maakt het leuker.

Nu kunnen kinderen:
* Informatie zoeken (in bibliotheek, op internet) voor spreekbeurt of werkstuk
* Werkstuk maken: de tekst bedenken, in een logische volgorde zetten, typen en printen
* Ervoor zorgen dat boeken op tijd terug zijn bij de bibliotheek
* Zich netjes gedragen als ze mee uit eten gaan
* Logeertas zelf inpakken
* Zelf verantwoordelijk zijn voor het op tijd opstaan (wekker zetten en daadwerkelijk uit bed komen)
* Zelfstandig naar vriendjes en/of clubjes gaan
* Was ophangen (op vriendelijk verzoek) en hun eigen kleren strijken
* Band plakken
* Eigen bed opmaken

12+
'Ik moet hier ook altijd alles doen!' roept de beginnende puber. Herkenbaar? Maak een lijstje van de taken die ieder gezinslid heeft. Dan valt het bij nader inzien best wel mee. Hoewel je puber het er misschien niet mee eens is, kun je het volgende van hem verwachten:

* Op tijd komen
* Zijn fietslicht repareren
* Huiswerk plannen (én maken!)
* Zelf bij (tand)arts vertellen wat er aan de hand is
* Op een jonger broertje of zusje passen
* Schooltas inpakken
* Eigen kamer schilderen en inrichten
* Wasmachine aanzetten
* Eigen bed verschonen
* Boeken kaften


Info
Bronnen: www.goedgevoel.be
www.sociaalemotioneel.nl

Gitty Feddema en Aletta Wagenaar, En als we nou weer eens gewoon gingen opvoeden, Van Holkema & Warendorf, 9789026927324
Marieke Henselmans, Goed opgevoed - Kijk wat je kind al kan, Van Gennep, 9789055156672

Emma & Milan in de Verhaaltjesapp

Of je nu opa of oma, papa of mama, meester, juf of begeleider bent; voorlezen aan peuters en kleuters is een feest. Maar voorlezen is niet alleen leuk en gezellig. Voorlezen stimuleert de taalontwikkeling en vergroot de woordenschat. Daarom presenteert De Onderwijsstudio de VerhaaltjesApp voor de iPad. Deze app biedt de mogelijkheid om direct vanaf de iPad voor te lezen. De hoofdpersonen, Emma en Milan, herinneren kinderen aan alledaagse situaties. Heel gewoon. Heel dichtbij. En heb je echt geen tijd om zelf voor te lezen? Dan is er de mogelijkheid om vanuit de app een verhaaltje voor te laten lezen.

Hieronder volgt een stukje over de Cito-eindtoets

Resultaten Cito-eindtoets 2013  06 maart 2013

Deze week ontvingen de deelnemende scholen de leerlingrapporten met uitslagen van de Citotoets. In die leerlingrapporten wordt -op basis van de standaardscore- een onafhankelijk advies gegeven over de mogelijkheden van een leerling in de diverse brugklastypen. Dit jaar behaalden de leerlingen gemiddeld een standaardscore van 535,1. Het best passende brugklastype bij deze score is gemengde/theoretische leerweg en havo.

Recordaantal leerlingen

Een recordaantal leerlingen heeft de toets gemaakt. In totaal hadden 165.000 leerlingen zich ingeschreven. Dat is 3.000 meer dan het jaar daarvoor. Van het totaal aantal leerlingen maakte 86% de Eindtoets Basis (inschatting vmbo GL/TL, havo, vwo) en 14% Eindtoets Niveau (inschatting vmbo BB, KB).

Maximale score

Geen enkel kind heeft alle 200 opgaven op het gebied van Taal, Rekenen-Wiskunde en Studievaardigheden goed beantwoord. Twee jongens hebben slechts één fout gemaakt in de toets. In totaal hebben 7.772 kinderen een standaardscore van 550 behaald. Deze leerlingen hebben in totaal 18 of minder fouten gemaakt in de 200 opgaven.

Verschillen jongens en meisjes dit jaar iets groter

Net als in voorgaande jaren halen jongens gemiddeld iets hogere standaardscores dan meisjes. Het verschil tussen de prestaties van jongens en meisjes is dit jaar iets groter dan vorig jaar. Vorig jaar werd dit verschil juist iets kleiner. Meisjes scoren gemiddeld hoger bij Taal en jongens juist bij Rekenen-Wiskunde en Studievaardigheden.

Onze groep 8 heeft een eindscore gehaald van 539,2 en dat is een hele mooie prestatie, wederom een stuk hoger dan het landelijk gemiddelde van 535,1 en ook t.a.v. de vergelijking met de doelgroep scoren wij boven de bovengrens van 538,2.

 

Laatste Nieuws
Rotterdamse Vereniging voor Katholiek Onderwijs
Startpagina Contact Sitemap